‘In de kerkelijke kalender is Pasen altijd een vaste waarde’

Liturgisch centrum

Wat een, voor Nederlandse begrippen, ijskoude periode hebben we achter de rug. Toen we allemaal dachten dat het bijna lente was, kwam koning winter met een snoekduik ons land binnen. Er is geschaatst, in sommige delen van Nederland lag er sneeuw en werden de sleetjes uit de schuur gehaald. Kortom: volop winterpret. En toen, van de ene op de andere dag steeg de temperatuur met meer dan 10 graden en nu lijkt de lente echt in het land.

Het nieuwe seizoen breekt aan, net als elk jaar. Je weet dat het komt, alleen weet je nooit precies wanneer. Het blijft een wonderlijk verschijnsel. Seizoenen komen en gaan. En daar hebben mensen geen echte invloed op. Je merkt dat het langer licht blijft en ’s morgens als je wakker wordt en/of naar je werk gaat is het ook al (bijna) licht. In de kerkelijke kalender is Pasen altijd een vaste waarde. We starten met de 40- dagentijd, zichtbaar gemaakt door een prachtig bloemstuk in de kerk. Het bloemstuk neemt ons mee, vanuit het donker naar het licht. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we precies halverwege de 40-dagentijd. Als u dit blad onder ogen krijgt is het al bijna Pasen. Net als eigenlijk alle christelijke feestdagen voelen we ons als Eltheto-ers vrij om dit op onze eigen wijze te gedenken, te vieren. Voor de een ligt het accent op de kruisiging- en opstandingverhalen. Ze luisteren naar de Mattheus Passion, volgen de diensten in de stille week, zoeken momenten van rust en inkeer.

Een ander heeft meer met de aspecten van nieuw leven, eieren, jonge dieren, lentebloesem, paastakken in een vaas. Gezelligheid in huis, maaltijden delen met elkaar.
Welke voorkeur u ook heeft, het is altijd mogelijk om samen te zijn met anderen. Om aandacht en warmte te delen. De redactie wenst u goede Paasdagen toe waarin Licht en Zon volop aanwezig zijn.

Namens de redactie,