Bijbelavonden

BIJBELAVONDEN

Ook dit seizoen zijn er een drietal bijbelavonden. Inleider en gespreksleider van drie avonden is dr. Harm van Grol. Hij werkte als bijbelwetenschapper aan de Tilburg School of Catholic Theology (Universiteit van Tilburg).

Het thema dit seizoen is: Hooglied. Aan het slot van het vorige seizoen kwamen de deelnemers van de bijbelgroep spontaan tot het besluit dat we dit jaar Hooglied gaan lezen. En dat doen we! We komen drie avonden bij elkaar. De avonden beginnen om 20.00 uur en zijn afzonderlijk te bezoeken.

Donderdag 7 november 2019 zeer boeiende avond

Kennismaken met Hooglied

Het Hooglied is eigenlijk een gek boekje en best ingewikkeld. Deze avond maken we kennis, wennen we aan de taal van Hooglied en de afwisseling van sprekers. Wat een wonderlijke beelden!

Donderdag 23 januari 2020

Het Hooglied in kerk en synagoge

Wat doet het Hooglied in de Bijbel? Hoort zo’n boekje vol liefde en lichamelijk moois daarin wel thuis? De ouden hadden een speciale manier om Hooglied te lezen. We lezen wat van de Kerkvaders en de oude Rabbijnen, en natuurlijk van de mystici, zoals Theresia van Avila.

Donderdag 2 april 2020

De grote thema’s van Hooglied

Wat zegt het Hooglied over de liefde? We zoeken naar de grote thema’s en laten ons aan de hand meenemen door Judith Herzberg, die een bijzonder mooie herdichting heeft gemaakt van het Hooglied, de 27 Liefdesliedjes.