Preek van de leek door burgemeester Jaap Paans

Op 24 maart is er een heel bijzondere Eltheto Anders viering, namelijk de Preek van de Leek. Deze dienst wordt voorbereid met “de leek” en hij zal in elk geval de preek verzorgen. De gedachte achter een preek van de leek is afkomstig uit Amsterdam (preekvandeleek.nl) Daar bedacht men dat waar vroeger dominees het dikwijls voor het zeggen hadden en de opiniemakers waren, deze rol tegenwoordig vaak overgenomen is door anderen (schrijvers, columnisten, cabaretiers bijvoorbeeld). Zij ontmaskeren oude waarheden, zeggen hoe het zit, verdiepen meningen, volgen ontwikkelingen kritisch, nemen posities in.

Hoe zou het zijn als eens iemand anders – mensen met bewezen spreekvaardigheid – voor één keer de kansel op zouden gaan? Wat gebeurt er met een kerkdienst als je hén het woord geeft over wat hen bezielt en als zij hun passie/werk/enthousiasme verbinden met een Bijbelverhaal binnen het kader van een kerkdienst met liederen, muziek, gebed, collecte.

Wij zijn blij dat burgemeester Jaap Paans van Alblasserdam hieraan mee wil werken en de preek van de leek zal gaan verzorgen. De dienst vindt plaats op 24 maart 2019 om 10.00 uur in de Elthetokerk aan de Blokweerweg 22.