Gedenkwaardig

De meimaand is weer aangebroken. Elk jaar weer een maand vol terugkerende memorabele dagen.

April sluit af met Koningsdag en de daarbij behorende lintjesregen, en mei begint met herdenken, daarna vieren en op de tweede zondag is het Moederdag. Ook het kerkelijk jaar is goed vertegenwoordigd, we hebben Hemelvaartsdag en Pinksteren.

We kunnen dit constateren, maar “wat moeten we er mee? “ Uiteraard vult iedereen , zeker wij als Elthetoërs dit op zijn/haar eigen manier in. En dat is zeker  ook de bedoeling. Er is niemand die voorschrijft of, en hoe je Moederdag invulling geeft. Niemand die er vanuit gaat dat je met Hemelvaartsdag en op Pinksteren in de kerk moet zitten. Als je het wilt, prima,  Zo niet, even goede vrienden.

De herdenking op 4 mei wordt, volgens de diverse media enorm belangrijk geacht. In tegenstelling tot, b.v. Moederdag, is deze herdenking een activiteit waar de commercie geen grip op heeft. Als je hier aan meedoet, komt het van binnen uit. En heel veel inwoners van Nederland vinden dit één van de belangrijkste momenten van het jaar.

Een van onze jongere gemeenteleden toonde op Facebook een rekensom,

525600 – 000002 = 525598

Zoveel minuten kun je lawaai maken, de rest ben je even stil. Uit respect.

Het raakte me en maakte me ook dankbaar. Ook mensen van de jongere generaties zien het nut van een jaarlijkse herdenking in.  Dat geeft hoop en vertrouwen voor de toekomst.

In de dienst na Koningsdag kregen we te horen dat twee van onze gemeenteleden dit jaar een Koninklijke Onderscheiding hebben ontvangen. Van de 8 Alblasserdammers  in totaal, komen er twee uit onze vertrouwde groep.  Zeker ook iets om dankbaar voor te zijn.

Om een oude reclame te citeren:  Daar word je blij van !

De redactie wenst u een mooie zomer toe, met letterlijke en figuurlijke zonnestralen om u aan te warmen.

Namens de redactie,