Choral Evensong

Op zondag 26 maart 2023, om 15:30 uur zingt het Alblasserwaards Vocaal Ensemble in de Elthetokerk, Blokweerweg 22 te Alblasserdam een Choral Evensong.

De liturgie van deze vesperdienst wordt samengesteld aan de hand van het kerkelijk jaar en het leesrooster van de Anglicaanse Kerk. De bijbellezingen, een gesproken gebed en een zegenbede worden gedaan door één of meer leden van de kerk.

De Choral Evensong ontstond bijna 500 jaar geleden toen de Engelse koning Henry VIII in 1534 de Anglicaanse Kerk stichtte, na een hoogoplopend conflict met de paus in Rome. Er werd een nieuwe liturgie ontwikkeld met een nadruk op de landstaal, het Engels i.p.v. het Latijn. Hierbij werden onder meer delen uit de afgezworen katholieke vespers en completen samengevoegd tot een nieuwe dienst: de Choral Evensong. Net als de mis kent de Evensong een vaste orde van dienst, waarbij steeds dezelfde liturgische teksten en gebeden worden gebruikt. Op enkele korte gesproken bijdragen na wordt een Choral Evensong nagenoeg in zijn geheel gezongen. Daarmee kent deze namiddagdienst een hoog gehalte aan meerstemmige Engelse koormuziek.

In de loop der eeuwen is er ontzettend veel muziek voor deze Engelse koortraditie geschreven. Hierdoor klinkt de vaste orde van dienst elke keer weer totaal anders: van gregoriaans tot modern, soms a capella, soms met orgelbegeleiding. In Britse kathedralen en universiteitscolleges wordt de Choral Evensong nog steeds dagelijks gezongen.

Alblasserwaards Vocaal Ensemble tijdens een Coral Evensong, Sliedrecht 2022.