Moeten of mogen?

We hebben de startzondag achter de rug, die viel dit jaar samen met de viering van het 50 jarig bestaan van ons kerkgebouw. Er was een beroep op ons gedaan, om aanwezig te zijn bij de feestelijkheden in dat weekend. En met name voor de zondag na de dienst om iets voor bij de koffie/thee mee te nemen.

In de week  erna was het vredesweek en aan het eind van die week viel de landelijke burendag.

Net voor ons jubileumweekend was er een inzamelactie voor het overzeese deel van ons Koninkrijk dat enorm te lijden heeft onder de orkanen Irma en Maria.

Er werd zodoende  vanuit allerlei richtingen een beroep op ons gedaan. Om mee te helpen, mee te feesten, mee te vieren.

Je kunt op twee manieren kijken naar dit soort zaken. Is het een plicht om mee te doen?  De cabaretier Paul van Vliet geeft in een van zijn conferences een hele opsomming van alles wat een mens moet. Je moet je tanden poetsen, je moet luisteren, je moet je huiswerk maken, …  Hij geeft nog veel meer voorbeelden. De verrassing komt aan het eind, hij vertelt dat hij altijd blij is wanneer de toneelmeester naar hem toekomt voor de voorstelling en dan tegen hem zegt:

Je mag beginnen.

Ons nieuwe kerkelijk seizoen is begonnen: Iedereen mag meedoen, want laten we de woorden die klonken bij de jubileumdienst niet vergeten:

Niet met hout en steen alleen,
is ’t grote werk gedaan,
’t zal om ons zelve gaan.

De redactie wenst u een mooi nieuw kerkelijk seizoen toe.

Namens de redactie,