Diensten in de Stille Week

palmpasen

Diensten in de Stille Week – u bent van harte welkom om mee te vieren!

13 april, 19.30 uur, Witte Donderdag

We lezen verder uit het evangelie van Johannes over de voetwassing. Op Witte Donderdag gedenken we die voetwassing en het laatste avondmaal dat Jezus met zijn leerlingen vierde. Zelf vieren we ook dat Avondmaal, als herinnering aan ooit, als gedachtenis aan Hem. We staan in de kring, brood en wijn wordt ons uitgedeeld: wij mogen als gemeenschap delen met elkaar, in herinnering aan al die mensen die dat vóór ons ook deden, in gedachtenis aan die Maaltijd van Jezus zo kort voor zijn dood. Aan het einde van de dienst ontruimen we de tafel, alle opsmuk gaat weg, het wordt somberder en stiller.

14 april, 19.30 uur, Goede Vrijdag

En weer staan er hoofdstukken uit Johannes centraal. We lezen het passieverhaal uit Johannes 18 en 19. Lezingen wisselen zich af met stiltes, liederen, gedichten en gebed. De kerk wordt steeds meer verstild en leeg. Donderdags zijn het antependium en de stola al opgeborgen. Alleen de paaskaars brandt nog tot het moment waarop we lezen over het sterven van Jezus. Dan zal ook die gedoofd worden. Symbolisch dragen we de kaars de kerk uit aan het einde van de viering.

15 april, 22.00 uur, Stille Zaterdag

In deze viering komen van oudsher alle elementen uit de liturgie terug: het Woord, de doop, het avondmaal. In onze kerk laten we het Avondmaal deze avond achterwege. De tocht van donker (na het sterven van Jezus dat we op Goede Vrijdag gedenken) naar licht (Paasmorgen) wordt symbolisch vormgegeven door het ontsteken van de nieuwe Paaskaars, het doorgeven van het licht aan elkaar en het binnendragen van dat Licht in een donkere kerk. We horen lezingen van bevrijding en trouw. We mogen onze doop gedenken door de gang naar het water te maken. We horen het opstandingsevangelie.

16 april, 10.00 uur, Paasmorgen

Sterk en dapper was het thema van de veertigdagentijd. We sluiten het thema deze dienst af. Het is Pasen. We vieren dat Jezus door de dood heen is gegaan, maar voor ons levend blijft. De liefde heeft het laatste woord. Er is extra aandacht voor de kinderen deze dienst.