Elan-Ontmoeting op 25 juni met verhalenverteller Kees Posthumus en accordeonist Juul Beerda

Op 25 juni spelen verhalenverteller Kees Posthumus en accordeonist Juul Beerda hun voorstelling ‘List & bedrog / de Jakobverhalen’ in de Elan-ontmoeting in de Elthetokerk. Het eeuwenoude, kleurrijke verhaal over aartsvader Jakob krijgt een nieuw verrassend en muzikaal jasje.

De verhalen over Jakob staan in Genesis, het eerste boek van de Bijbel. Hij is de jongste zoon van Isaak en Rebekka. Al bij de geboorte pakt Jakob zijn tweelingbroer Esau bij de hiel beet. Later ontfutselt Jakob Esau het eerstgeboorterecht voor een bord linzensoep. Hij bedriegt zijn oude vader met een list en vlucht. Onderweg droomt hij over een ladder van licht, met engelen.

List en bedrog spelen een belangrijke rol in het leven van Jakob. Hij bedriegt en hij wordt bedrogen. Hij bedenkt slinkse listen, en is er de dupe van. Pas als hij tot aan de morgen worstelt met ‘een ander’ wordt hij een ander mens en krijgt hij een nieuwe naam ‘Israel’.

Jakob had zomaar een hoofdrol kunnen spelen in televisieprogramma’s als ‘Ik vertrek’ of ‘Het familiediner’. Niets menselijks is hem en zijn familie vreemd. Dat maakt hem herkenbaar voor mensen van nu.
De voorstelling begint om 10:00 uur. Entree is gratis, we vragen echter wel of u ons een goede bijdrage wilt geven voor de bestrijding van de onkosten.

Regisseur van de voorstelling is Heleen Hennink. Eerder maakten zij samen succesvolle voorstellingen als ‘Paulus in het oog van de storm’, ‘Op het leven!’ en ‘Menno Simonszoon’.
Juul Beerda is accordeonist en speelde in diverse musicals, zoals Ciske de Rat en Piaf. Kees Posthumus is verhalenverteller, kerkjournalist en dagvoorzitter.